ימי הושע – חלק א'

שמע, סיכם וערך: חגי לב - מעלות. (לא עבר את הגהת הרב)
הרב מנשה וינר
כ״ה במרחשוון ה׳תש״ע
 
12/11/2009

נביאים וכתובים
ימי הושע – חלק א'

"(א) בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה לְאָחָז מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ הוֹשֵׁעַ בֶּן אֵלָה בְשֹׁמְרוֹן עַל יִשְׂרָאֵל תֵּשַׁע שָׁנִים: (ב) וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה' רַק לֹא כְּמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנָיו: (ג) עָלָיו עָלָה שַׁלְמַנְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיְהִי לוֹ הוֹשֵׁעַ עֶבֶד וַיָּשֶׁב לוֹ מִנְחָה: (ד) וַיִּמְצָא מֶלֶךְ אַשּׁוּר בְּהוֹשֵׁעַ קֶשֶׁר אֲשֶׁר שָׁלַח מַלְאָכִים אֶל סוֹא מֶלֶךְ מִצְרַיִם וְלֹא הֶעֱלָה מִנְחָה לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר כְּשָׁנָה בְשָׁנָה וַיַּעַצְרֵהוּ מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיַּאַסְרֵהוּ בֵּית כֶּלֶא: (ה) וַיַּעַל מֶלֶךְ אַשּׁוּר בְּכָל הָאָרֶץ וַיַּעַל שֹׁמְרוֹן וַיָּצַר עָלֶיהָ שָׁלֹשׁ שָׁנִים: (ו) בִּשְׁנַת הַתְּשִׁיעִית לְהוֹשֵׁעַ לָכַד מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת שֹׁמְרוֹן וַיֶּגֶל אֶת יִשְׂרָאֵל אַשּׁוּרָה וַיַּשֶׁב אֹתָם בַּחְלַח וּבְחָבוֹר נְהַר גּוֹזָן וְעָרֵי מָדָי:" { מלכים ב' יז' }

שאלות:
א. "(ב) וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה' רַק לֹא כְּמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנָיו:"
מפרשים חז"ל שהסיר את השומרים שהעמיד ירבעם בן נבט בדרך לירושלים. מנין לחז"ל דבר זה? היכן הדבר רמוז בפסוקים?
ב. "(א) בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה לְאָחָז מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ הוֹשֵׁעַ בֶּן אֵלָה בְשֹׁמְרוֹן עַל יִשְׂרָאֵל תֵּשַׁע שָׁנִים:". האמנם? !
עיון בפסוקים אחרים מעלים חשבון שנים אחר!

(כז) בִּשְׁנַת חֲמִשִּׁים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה לַעֲזַרְיָה מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ פֶּקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ עַל יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן עֶשְׂרִים שָׁנָה:" { מלכים ב' טו }
(א) בִּשְׁנַת שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְפֶקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ מָלַךְ אָחָז בֶּן יוֹתָם מֶלֶךְ יְהוּדָה: (ב) בֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה אָחָז בְּמַלְכוֹ וְשֵׁשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְלֹא עָשָׂה הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי ה' אֱלֹהָיו כְּדָוִד אָבִיו:" { מלכים ב' טז }

עפ"י העולה מחשבון פסוקים אלו אחז החל למלוך בשנת 17 לפקח למשך 16 שנה. ואם כך אזי הושע שעלה לאחר פקח בן רמליהו החל למלוך בשנת ארבע לאחז!
ברם פסוק מפורש אומר חשבון אחר:

"(א) בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה לְאָחָז מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ הוֹשֵׁעַ בֶּן אֵלָה בְשֹׁמְרוֹן עַל יִשְׂרָאֵל תֵּשַׁע שָׁנִים:" { מלכים ב' יז' }

הכיצד, איפוא תיתכן סתירה שכזו? !
אלא שעיון נוסף בפסוקים מעלה שמתקיימים בכתובים שתי מערכות של זמנים לגבי יום עליית הושע לשלטון. מערכות שאינם תלויות זו בזו וכ"א מסתדרת בחשבונות של עצמה:

מערכת זמנים א'

(כז) בִּשְׁנַת חֲמִשִּׁים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה לַעֲזַרְיָה מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ פֶּקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ עַל יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן עֶשְׂרִים שָׁנָה:…
"(ל) וַיִּקְשָׁר קֶשֶׁר הוֹשֵׁעַ בֶּן אֵלָה עַל פֶּקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ וַיַּכֵּהוּ וַיְמִיתֵהוּ וַיִּמְלֹךְ תָּחְתָּיו בִּשְׁנַת עֶשְׂרִים1 לְיוֹתָם בֶּן עֻזִיָּה:" { מלכים ב' טו }
(א) בִּשְׁנַת שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְפֶקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ מָלַךְ אָחָז בֶּן יוֹתָם מֶלֶךְ יְהוּדָה: (ב) בֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה אָחָז בְּמַלְכוֹ וְשֵׁשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְלֹא עָשָׂה הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי ה' אֱלֹהָיו כְּדָוִד אָבִיו:" { מלכים ב' טז }

עפ"י חשבון פסוקים אלה הושע עמד למלכות בתחילת ימי אחז ( וראה בהערה למטה )

מערכת זמנים ב'

"(א) בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה לְאָחָז מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ הוֹשֵׁעַ בֶּן אֵלָה בְשֹׁמְרוֹן עַל יִשְׂרָאֵל תֵּשַׁע שָׁנִים:"
{ מלכים ב' יז }
"(ט) וַיְהִי בַּשָׁנָה הָרְבִיעִית לַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּהוּ הִיא הַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִית לְהוֹשֵׁעַ בֶּן אֵלָה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל עָלָה שַׁלְמַנְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל שֹׁמְרוֹן וַיָּצַר עָלֶיהָ: (י) וַיִּלְכְּדֻהָ מִקְצֵה שָׁלֹשׁ שָׁנִים בִּשְׁנַת שֵׁשׁ לְחִזְקִיָּה הִיא שְׁנַת תֵּשַׁע לְהוֹשֵׁעַ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל נִלְכְּדָה שֹׁמְרוֹן:" { מלכים ב' יח }

עפ"י חשבון פסוקים אלה הושע החל את מלכותו בשליש האחרון של ימי אחז. קרי: בשנת 12 למלכות אחז!

סדר עולם
עפ"י סדר עולם לר' יוסי פירוש הפסוק:

" (י) וַיִּלְכְּדֻהָ מִקְצֵה שָׁלֹשׁ שָׁנִים בִּשְׁנַת שֵׁשׁ לְחִזְקִיָּה הִיא שְׁנַת תֵּשַׁע לְהוֹשֵׁעַ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל נִלְכְּדָה שֹׁמְרוֹן:"

הוא בתשע שנים למרדו של הושע ולא למלכותו! מבעל סדר עולם2 משמע שהושע נלקח בגלות אשור עוד קודם הושם בכלא האשורי תשע שנים. ולאחר מכן הוחזר לשלטון לעוד תשע שנים.
היכן ארועים אלו רמוזים בספר מלכים?

הצעת הרב יעקב מדן
פקח בן רמליהו מסיים את מלכותו במפלה קשה של צבאו בהגנת הצפון מול תגלת פילאסר מלך אשור. האחרון מכה את ישראל ומגלה את הגלעד והגליל כל ארץ נפתלי.( מלכים ב' טו, כט )
הגלייה זאת לאשור הייתה מכה קשה לישראל ובכללה ריסוק הצבא הישראלי ונפילת פקח בן רמליהו. במקרא מתוארת בעקבות זאת עלייתו של הושע בן אלה במקום פקח בן רמליהו.
ברם שמא ואולי תהליך זה לא התרחש מיד. בתוך בין נפילת פקח לעליית הושע משתררת במלכות ישראל אנרכיה של ואקום שלטוני. יתכן שהושע אף הוא גלה ושוהה בכלא האשורי מחמת שהוא בכלל קציני הצבא שנתפשו והוגלו.
באשור מתחלף המלך ועולה שלמנאסר מלך אשור לשלטון. הוא נותן חנינה להושע בן אלה ומעלהו על כסא המלוכה לשמש כמלך בפועל. הושע משמש לו כמלך ואסיל עד למרידתו במלך אשור!

(א) וַיִּשְׁלַח יְחִזְקִיָּהוּ עַל כָּל יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה וְגַם אִגְּרוֹת כָּתַב עַל אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה לָבוֹא לְבֵית ה' בִּירוּשָׁלִָם לַעֲשׂוֹת פֶּסַח לַה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל:… (ה) וַיַּעֲמִידוּ דָבָר לְהַעֲבִיר קוֹל בְּכָל יִשְׂרָאֵל מִבְּאֵר שֶׁבַע וְעַד דָּן לָבוֹא לַעֲשׂוֹת פֶּסַח לַה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל בִּירוּשָׁלִָם כִּי לֹא לָרֹב עָשׂוּ כַּכָּתוּב: (ו) וַיֵּלְכוּ הָרָצִים בָּאִגְּרוֹת מִיַּד הַמֶּלֶךְ וְשָׂרָיו בְּכָל יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה וּכְמִצְוַת הַמֶּלֶךְ לֵאמֹר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שׁוּבוּ אֶל ה' אֱלֹהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׂרָאֵל וְיָשֹׁב אֶל הַפְּלֵיטָה הַנִּשְׁאֶרֶת לָכֶם מִכַּף מַלְכֵי אַשּׁוּר: (ז) וְאַל תִּהְיוּ כַּאֲבוֹתֵיכֶם וְכַאֲחֵיכֶם אֲשֶׁר מָעֲלוּ בַּה' אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיהֶם וַיִּתְּנֵם לְשַׁמָּה כַּאֲשֶׁר אַתֶּם רֹאִים: (ח) עַתָּה אַל תַּקְשׁוּ עָרְפְּכֶם כַּאֲבוֹתֵיכֶם תְּנוּ יָד לַה' וּבֹאוּ לְמִקְדָּשׁוֹ אֲשֶׁר הִקְדִּישׁ לְעוֹלָם וְעִבְדוּ אֶת ה' אֱלֹהֵיכֶם וְיָשֹׁב מִכֶּם חֲרוֹן אַפּוֹ: (ט) כִּי בְשׁוּבְכֶם עַל ה' אֲחֵיכֶם וּבְנֵיכֶם לְרַחֲמִים לִפְנֵי שׁוֹבֵיהֶם וְלָשׁוּב לָאָרֶץ הַזֹּאת כִּי חַנּוּן וְרַחוּם ה' אֱלֹהֵיכֶם וְלֹא יָסִיר פָּנִים מִכֶּם אִם תָּשׁוּבוּ אֵלָיו: (י) וַיִּהְיוּ הָרָצִים עֹבְרִים מֵעִיר לָעִיר בְּאֶרֶץ אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה וְעַד זְבֻלוּן וַיִּהְיוּ מַשְׂחִיקִים עֲלֵיהֶם וּמַלְעִגִים בָּם: (יא) אַךְ אֲנָשִׁים מֵאָשֵׁר וּמְנַשֶּׁה וּמִזְּבֻלוּן נִכְנְעוּ וַיָּבֹאוּ לִירוּשָׁלִָם: {דברי הימים פרק ל }

בימי חזקיהו מתואר נסיון לשלוח שליחים בכל ישראל על מנת להביאם לעשות הפסח בירושלים. הדבר נעשה בתחילת ימי חזקיהו ( בשנתו הראשונה ). הושע משתף פעולה ואינו מונע משליחי חזקיהו לגייס את אנשי ישראל לעלות לי-ם! כאן רמוזים דברי חז"ל על כך שהושע ביטל השומרים בדרכים המובילות לי-ם.
חזקיהו מנסה לשכנע את ישראל לבוא לירושלים, להתכנס ולהתפלל יחדיו לחזרת בני המשפחות שגלו אשורה. המעטים שנענים לקריאת חזקיהו גם הם אינם מיטהרים כיאות לאכילת קרבן פסח. וחזקיהו מתפלל לה' שיקבל את הפסח בחיסרון זה.
אין פלא איפוא שאם כך הוא המצב בישראל, גם תשובתו החלקית של הושע לא עוצרת את גלגל הפורענות ומלכות ישראל דוהרת אל קיצה!


1 כמבואר בשעורים הקודמים אחז עלה לשלטון בפועל כבר ארבע שנים לערך לפני הסתלקות אביו יותם. וכך תיפטר הסתירה לכאורה בדבר מספר שנות מלכות יותם.
2 ראה פירוש 'דעת מקרא' למלכים ב' במקום באריכות ובנספח לספר (עמ' 93 ) את דעת הגר"א שהושע מלך 19 שנה! עשר שנים יתרות לפני השנים המתוארות בפסוקים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן